کد مطلب:298585 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

شمه ای از فضایل فاطمه


خواننده ی محترم اگر فرصت داشته و به كتابهای تراجم مراجعه كند براستی متحیر می شود كه چگونه یك زن در این سن اندك می تواند این همه فضیلت كسب كند و به چنین مقام و شخصیت و كمالی برسد كه مردان معمولی هم در طول عمرهای زیاد بدان نرسیده و آن فضایل را به دست نیاورده اند. در اینجا نخست چند حدیث برای شما ذكر كرده و سپس از روی اعمال و گفتار و كردار فاطمه به اثبات سخن خود می پردازیم.

این حدیث به طور متواتر از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده كه پیغمبر اسلام درباره ی زهرا (ع) فرمود:

«فاطمه سیده نساء العالمین» [1] .

(فاطمه بزرگ و بانوی زنان جهانیان است.)

و یا آنكه درباره ی او و مادرش خدیجه و حضرت مادر و آسیه فرمود:

«كمل من الرجال خلق كثیر و لم یكمل من النساء الا مریم و آسیه امراه فرعون


و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد» [2] .

(از مردان گروه زیادی به كمال رسیدند ولی از میان زنان جز چهار زن كسی به مرحله ی كمال نرسید: مریم، و آسیه همسر فرعون، و خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد (ص).)

و از نظر قرب به حق تعالی و تقرب در پیشگاه او به مقامی رسید كه رسول خدا (ص) مكرر بدو می فرمود:

«یا فاطمه ان الله لیغضب لغضبك و یرضی لرضاك» [3] .

(ای فاطمه براستی خدای تعالی به خاطر خشم تو خشم می كند تو برای رضا و خشنودی تو خشنود و راضی می شود.)

و شدت علاقه ی آن حضرت به او در آن حد بود كه بارها می فرمود:

«فاطمه بضعه منی» [4] .

(فاطمه پاره ی تن من است.)

و در برخی از آنهاست كه دنباله جمله ی فوق فرمود:

«و هی قلبی الذی بین جنبی» [5] .

(و او جان و دل من است كه در سینه ام قرار دارد.)


یا اینكه فرمود:

«و هی نور عینی و ثمره فؤادی» [6] .

(و او نور چشم و میوه ی دل من است.)

و در بسیاری از آنهاست كه فرمود:

«فمن اغضبها فقد اغضبنی»

(و هر كس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده.)

و از نظر پاكدامنی به پایه ای برسد كه قرآن كریم در ضمن آیه ی تطهیر به عصمت او گواهی دهد [7] . و از نظر شخصیت و عظمت به جایی رسید كه امام صادق (ع) فرمود:

«لو لا ان الله تبارك و تعالی خلق امیرالمومنین لفاطمه علیهاالسلام ما كان لا كفو علی ظهر الارض من آدم و من دونه» [8] .

(اگر خدای تعالی امیرالمومنین (ع) را برای همسری فاطمه خلق نمی فرمود برای زهرا همسری در روی زمین نبود از آدم گرفته تا دیگران.)

و در روز قیامت نیز اولین شخصی كه وارد بهشت می شود فاطمه است چنانكه علمای شیعه و اهل سنت به طرق مختلف از رسول خدا (ص) روایت كرده اند كه فرمود:

«ان اول شخص یدخل علی الجنه فاطمه بنت محمد (ص)» [9] .

و از محدثین اهل سنت نیز حدیث فوق را با ضمیمه ای نقل كرده اند كه فرمود:

«ان اول شخص یدخل علی الجنه فاطمه، مثلها فی هذه الامه كمثل مریم بنت عمران فی بنی اسرائیل» [10] .


و از این دیدگاه و ملاك برای عظمت زهرا و شخصیت او همین مقدار كافی است كه پدری همچون خاتم النبیین و شوهری مانند امیرالمومنین و فرزندانی همچون حسن و حسین و زینب كبری دارد، و در تحت تعلیم چنان پدر و شوهری تربیت شده و تربیت شدگانی چنین به جامعه ی انسانیت تحویل داده است.

و به گفته ی آن شاعر عرب:


هل یكن فی الوجود منها شبیه

قل ابوها و بعلها ولداها


دخت پیغمبر خدیو كشور لولاك

زوجه ی حیدر علی عالی اعلا


میوه ی قلب نبی بتول مطهر

مام شبیر و شبر انسی حوراء


هر كه بدل كشت بذر تو امروز

حاصلش او بدرود به نشاه فردا


هر كه ندارد درون ز مهر مزین

روز جزا سرشكسته گردد و رسوا


فكرت را كجا رسد به مدیحت

ذره نه بتوان به وصف مهر توانا


نیست عجب گر به حشر فخر نماید

جاریه ی كاخ تو به مریم كبری


و به عنوان نمونه این چند حدیث را نیز كه از میان دهها حدیث برای شما انتخاب كرده ایم بشنوید:


[1] براي اطلاع بيشتر در اين باره و آگاهي از همه ي روايتي كه با تعبيرهاي مختلف و در جاهاي عديده بدين مضمون از رسول خدا (ص) رسيده است مي توانيد به كتابهاي بحارالانوار، ج 43، (چاپ قديم)؛ احقاق الحق، ج 10، صص 115- 27؛ فضائل الخمسه من الصحاح السته، ج 3، مراجعه كنيد.

و در برخي از آنها «سيده نساء اهل الجنه» و «سيده نساء هذه الامه» و «سيده المومنين» ذكر شده و با مراجعه به دو كتاب خصوصا كتاب احقاق الحق به خوبي معلوم مي شود كه روايات فوق از طريق اهل سنت به مراتب زيادتر از طريق شيعه روايت شده است.

[2] اين حديث را مرحوم طبرسي در كتاب مجمع البيان، ج 5، ص 320؛ زمخشري، كشاف، ج 3، ص 250، ابن جرير، در تفسير خود، ج 3، ص 180، از رسول خدا (ص) روايت كرده اند.

[3] حديث فوق را مرحوم مجلسي در بحارالانوار، ج 43، صص 19 به بعد از كتابهاي بسياري از كتابهاي شيعه با مختصر اختلافي نقل كرده، و از محدثين اهل سنت نيز سيوطي در ذخاير العقبي، ص 39؛ حاكم، در مستدرك، ج 3، ص 153؛ ابن اثير، در اسد الغابه، ج 5، ص 522؛ ابن حجر در اصابه، ج 8، ص 159؛ تهذيب التهديب، ج 12، ص 441؛ متقي در كنز العمال، ج 6، ص 219؛ ذهبي در ميزان الاعتدال، ج 2، ص 72، از رسول خدا (ص) روايت كرده اند.

[4] اين حديث را نيز علماي شيعه و سني مانند مجلسي و ديگران و بخاري در صحيح كتاب بدء الخلق، النكاح؛ مسلم در صحيح، ج 7، ص 140؛ ترمذي، در صحيح، ج 2، ص 319؛ حاكم در مستدرك، ج 3، ص 158؛ ابونعيم در حليه الاولياء، ج 2، ص 219، ج 8، ص 315؛ ابن حجر در صواعق، ص 107 و ديگران از رسول خدا (ص) به اجمال و تفصيل روايت كرده اند.

[5] بحارالانوار، ج 43، صص 24 و 80.

[6] بحارالانوار، ح 43، صص 24 و 80.

[7] در اينكه آيه ي تطهير در شان پنج نفر يعني رسول خدا (ص)، علي، فاطمه، حسن و حسين (ع) نازل شده روايات بسياري از طريق شيعه و سني نقل شده كه براي اطلاع بيشتر بايد به تفاسير فريقين در ذيل آيه ي مزبور مراجعه شود.

[8] اصول كافي (چاپ اسلاميه)، ج 2، ص 480.

[9] بحارالانوار، ج 43، ص 44.

[10] مقتل الحسين، ص 76، كنز العمال، ج 13، ص 95؛ ميزان الاعتدال، ج 2، ص 131 و بيش از 12 كتاب ديگر كه در احقاق الحق، ج 10، ص 135 نام آنها و مولفانش ذكر شده است.